בשנה הבאה אלמד טוב יותר

מאת: יאיר פרבי 31/07/2008   

רגע לפני תחילת שנת הלימודים, אפשר להתחיל להתכונן להצלחה!!! מה לעשות? איך ללמוד? ובעיקר... איך מצליחים
 במבחן? התשובות לשאלות אלה הן פשוטות להסבר וקלות לביצוע, כל מה שצריך זה להיות מוכן!! קצת סבלנות והכל יובן. מתחילים בתכנון, כל פרוייקט מוצלח מתחיל בתכנון מוקדם. אז.. קחו עיפרון או עט או מחשב ותתחילו לכתוב:

- מטרות: בסיום הפרוייקט אמורות להיות מטרות. זאת בכדי שאוכל לשאוף למשהו ובכדי שאוכל לבדוק אם הציפיות שלי התמלאו.
- דרכים: מהם הכלים והמשאבים העומדים לרשותי בכדי להגיע למטרות.
- זמן: מהו טווח הזמן שעומד לרשותי בכדי להגיע למטרות.

למזלנו שלושת המרכיבים בתכנון המוקדם נתונים לי בתחילת שנת הלימודים. המטרות שלי הן פשוטות להגדרה: הצלחה בבחינות הבגרות והצלחה בחברה. גם הדרכים ברורות: למידה נכונה, ונכונות ללמידה. והזמן... הזמן אולי קצר, אך לפחות ידוע מראש. יש לוח מבחנים. ידועים זמני החופשות וברור מתי מסתיימת שנת הלימודים ומתיבחינת הבגרות.

לומדים נכון, מוכנים ללמידה. כדי שנוכל לעמוד בקצב ההוראה המהיר בכיתה, עלינו להיות מוכנים לו. לדעת שהקצב בתיכון הוא אחר, מהיר מאוד ואין זמן להתעכב, ולדעת היכן אנחנו יכולים "לחתוך" פינות, "לקצר" או יותר נכון להתכונן לקראת השיעור הבא. זה אולי נשמע חנוני ולפלפי אבל זה עובד!!!

קיבלתי שיעורי בית? "אל תדחה למחר מה שאפשר לעשות היום". אני אכין אותם היום ואחזור עליהם לקראת השיעור הבא. איך? אני כותב במחברת מסודרת ולומד איך לתמצת את החומר. תמצות החומר נותן לי סקירה קצרה וממוקדת על החומר שאני באמת צריך! 

איך מתמצתים? קוראים פיסקה אחת בכל פעם. את הפסקה הראשונה, השנייה והמסכמת מעתיקים לפי הסדר כמות שהן. מהפסקה השלישית והלאה, קוראים, קוראים שוב, שואלים: "על מי או על מה כתוב בפסקה?" – זהו הנושא המרכזי – שואלים: "מה כתוב על הנושא המרכזי?" – את התשובה כותבים. צירוף כל התשובות עם פסקות הפתיחה והסיכום נותנות לנו את התמצות. 

היום אנחנו בחופש, מחר כבר נשחה בים של חומר... "אל תדחה למחר מה שאפשר לעשות היום"... לכן, התחילו להתאמן בתמצות. ככל שתקדימו להתאמן, תשלטו במיומנות קרוב למועד האמת. וככל שתתמצתו יותר את חומר הקריאה, תוכלו לעבור על "כל" החומר לקראת כל שיעור בחמש דקות. וכך תצליחו!! זה בדוק!!!

תכננו את הזמן בחכמה. אל תנסו ללמוד לקראת כל מבחן בנפרד, או יומיים לפני המועד. הכינו לעצמכם לוחות שבועיים ותלו אותם במקום בולט (כזה שמסתכלים בו פעמיים ביום לפחות: מראה, מקרר, מעל המחשב) סמנו בלוחות את כל האירועים הקבועים. שבצו את זמן הלמידה בזמן אפקטיבי (כזה שלא נרדמים בו). לא הצלחתם בשבוע אחד, שמרו את הלוח ושנו את סדר היום בשבוע שלאחריו עד שתגיעו למתכון הנכון.

למידה מפרה, לכל אחד ואחת מאיתנו דרך למידה שונה, כל אחד ואחת מאיתנו יכול להגיע ללמידה הנכונה לו בתוך זמן קצר. שנו את צורת הלמידה שלכם, שנו את זמני הלמידה שלכם, שנו את מקום הלמידה שלכם ואת מי שאתם לומדים איתם, עד שתגיעו למתכון הנכון. יש אנשים שלומדים טוב לבד ויש אלה הלומדים טוב בחברותות, מי אתם??? גלו זאת מהר ככל שאפשר! אבל... יתכן שתאלצו למצוא את האדם הנכון ללמידה, אז אל תתייאשו!

שמרו את הסיכומים והתמצותים, שמרו את דפי השאלות והמבחנים. הכינו תיק לכל מקצוע ותייקו בו את כל הדברים הללו למעקב. כך תוכלו לדעת כיצד ללמוד ללמוד. 
Comments