הבייביסיטר של המאה ה-21

מאת: יאיר פרבי 17/02/2010

הרצאה להורים לילדים בגיל גן חובה, והכיתות הראשונות נכתב כהרצאה במסגרת שבוע מודעות לגלישה נכונה באינטרנט

מבוא – פרזנטציה

ילדים היום נחשפים יותר מתמיד לתכנים רבים באינטרנט (ובטלוויזיה), לפעמים תכנים אלה אינם מתאימים לגילם ולפעמים כן. הויכוח לגבי השפעת החשיפה של אמצעי התקשורת על ילדים הוא אדיר.

המצדדים מציגים מחקרים המראים את התרומה על התפתחות הילדים: הרחבת הידע, העשרת אוצר מילים, שיפור תפיסה חזותית, פיתוח יכולת חשיבה ושכלול יכולות רגשיות.

המתנגדים מציגים מחקרים המראים את הפגיעה על התפתחות הילדים: יחסים חברתיים, מיומנויות תקשורת, התפתחות מוטורית, נזק בלתי הפיך למוח.

כולם מסכימים שיש להגביל את משך הזמן שבו ילדים מבלים מול המחשב (והטלוויזיה), לעקוב אחר התכנים אליהם נחשפים הילדים. אין ספק כי שימוש מוגזם ולא מבוקר עלול להזיק להם, הן בשל התכנים והן בשל צמצום הפעילויות האחרות להם הילדים זקוקים להתפתחות.

כל אמצעי התקשורת – כולל סרטי DVD – מלאים בתכנים שאינם מתאימים לילדים קטנים (אלימות, סקס, אלכוהול, סיגריות, פרסומות ועוד). אמנם יש מיתון של הדברים באתרי האינטרנט הישראליים המיועדים לילדים, אך גם בתכניות ובמשחקים שנוצרו לילדים עלולים להימצא תכנים בעייתיים.

בYouTube מועלים סרטונים מצוירים המכילים תכנים אלימים, מה גם שלפעמים הדמות האלימה מוצגת כדמות ה"טובה" וה"חזקה". כך ילדים יכולים להבין שאלימות היא דרך נכונה לפתור בעיות.

לילדים קטנים אין את היכולת לסנן בעצמם את הגירויים השונים המוצגים בפניהם, הם זקוקים לתיווך, מכיוון שמה שהם רואים הוא בגדר אמת. באתרי משחקים למיניהם, חשופים הילדים לפרסומות רבות והם תופסים את מה שהם רואים כעובדה.

למשחקי המחשב (כמו גם לתכניות הטלוויזיה) יש כוח משיכה חזק מאוד. והמשיכה אל דברים אלה גורמת להם לוותר על פעילויות רבות אחרות שהן הכרחיות להתפתחותם הרגשית, החברתית והשכלית. משחק של שעות מול המחשב גורם לילדים להיות פאסיביים ומסוגרים בחדר ובכך הם מפספסים את ההזדמנות לפעילות גופנית שמלווה משחקים בחוץ. מעבר לכך שזה גורם לכך שהילדים לא יפתחו יכולות גופניות, דבר העלול להוביל גם להשמנת יתר.

מצד שני, ישיבה ארוכה מול המחשב מצמצמת את ההזדמנות ליצירת קשרים חברתיים ולפתח יכולות תקשורת בין אישיות. אתרי האינטרנט מביאים את הסיפורים מעובדים ומצמצמים את מרחב הדמיון והיצירתיות.

עוד בעיה שעלולה לצוץ היא עיכוב בהתפתחות המוטוריקה העדינה. לילדים קל יותר "לצייר", "לגזור" ו"להדביק" במחשב. ישנם בעלי מקצוע הטוענים כי זה עלול לפגוע בכישורים מוטוריים בעתיד. בנוסף, כתיבה מוקדמת במעבד תמלילים, לפני לימוד כתיבה תמה, יכולה להביא לתסכול אצל ילדים כאשר כתיבתם הידנית לא תהיה מדויקת ומושלמת כמו האותיות במחשב.

אין אנו מנסים למנוע מילדים נגישות למחשב, בעיקר לא בתקופה בה הפך המחשב לכלי עבודה חיוני. להיפך, מטרתנו היא להביא לשימוש נכון במחשב על מנת שילדינו ילמדו לשלוט בו בצורה מושכלת ולא שהמחשב ישלוט בהם.

כלים לגלישה מושכלת

1.      מינון נכון ומבוקר של זמן הגלישה.

הכלל החשוב ביותר הוא "הכל במידה". אם נחשב את הזמן שבו ילדינו מבלים בבית לאחר בית הספר, נראה כי מדובר במספר שעות בודדות. שעות אלה יש למלא במספר דברים: שעורי בית, מטלות, חברים, פעילות גופנית, ארוחות, זמן איכות עם המשפחה וגם מחשב. ניתן לומר בביטחון כי שעה עד שעתיים ביום לכל היותר הם זמן מספיק לבילוי מול המחשב. לא ניתן להפוך את המחשב לבייביסיטר לזמן ארוך.

כדי שהמחשב לא ישלוט בילדים יש לקבוע כללים וזמנים מוגדרים לחשיפה. מומלץ לסייע לילדים לתכנן זמן זה ולעזור לו לבחור מראש את התכנים לכל יום. אפשר לעבור על האתרים החביבים עליו ולהקדיש זמן למשחקים האהובים עליו.

חשוב ביותר כי לאחר שסיימו בגלישה יכבו את המסך ויעסקו בפעילות נוספת. כך לומדים הילדים על מינון, תכנון וסינון במקביל לרכישת מיומנות של שליטה ומשמעת עצמית.

2.      בחירת התכנים

חשוב מאוד לדעת היכן גולשים ילדיכם. מכיוון שאנו עוסקים בגיל הרך עדיין יש לנו היכולת לשלוט באתרים בהם גולשים הילדים. משחקי חשיבה, לומדות ואתרים לימודיים יכולים להעשיר את הילדים, בעוד אתרי משחקים לא ראויים יכולים להשפיע עליהם באופן שלילי.

למשחקי מחשב ותכניות לילדים בגיל הרך יש בדרך כלל מבנה קבוע. קצב התקדמות איטי יחסית, עלילה קבועה פחות או יותר. ניתן לעבור על המשחקים / אתרים השונים ולעזור לילדים לבחור ולברור על פי מה שנראה לנו כמתאים לגילם. עוד אמצעי לבחירה הוא רמת התכנים תוך התייחסות ליכולת התפיסה של ילדינו.

3.      זמן איכות הורים וילדים

ניתן להפוך את הזמן שהילדים גולשים ומשחקים במחשב לזמן איכות של ההורים עם הילדים. כמובן שזה לא בא לבטל זמן איכות נוסף של משחקים אחרים, בתוך או מחוץ לבית. אך אם כבר הילדים רוצים לגלוש, מדוע לא להפוך זאת לחוויה משותפת. דבר זה יכול רק להועיל.

מעבר לזמן יחד, ניתן באופן זה לפקח על התכנים שהילדים צופים בהם. לעזור בתיווך מול הדברים הנראים והמשוחקים. לעזור לילדים להתגבר על מבוכה כאשר הם נתקלים בגירויים שונים. נוכל לעבד את התכנים לרמה נגישה כך שילדינו יבינו אותה. בכך נוכל לעזור להם גם לפתח יכולות רגשיות בכל הנוגע בתכנים. לדוגמא: לאחר צפייה בסרט מצויר, בו נראה הגיבור הטוב מכה את הרע, שמעתי פעם ילד האומר לאביו "נכון שזה הגיע לו?!". האם אומרים "כן!" או שאומרים, "זה מה שהיה, לא בטוח שהגיע לו".

כפי שנכתב כבר, כאשר גולשים נתקלים לא פעם בפרסומות. כדאי להתייחס לפרסומות אלה בצורה הראויה ולטווח בין הנאמר / נכתב / נראה בהן, לבין הילדים אשר סופגים את הדברים כמו שהם ללא סינון של אמת או שקר.

4.      מיקום המחשב

אחד הדברים החשובים ביותר בשימוש במחשב הוא המיקום. ידוע כי ישנם בתים בהם מכניסים גם טלוויזיה וגם מחשב לחדר השינה של הילדים. זאת בכדי למנוע חיכוכים מיותרים לגבי זמן והעדפות צפייה של כל אחד מדיירי הבית. מעבר לכך שהדבר יוצר ניתוק בין בני המשפחה ולריחוק הולך וגובר, יש עם הכנסת מחשב לחדר הילדים בעיות נוספות.

כאשר המחשב נמצא בחדר הילדים למעשה יורדת שליטתנו בתכנים ובזמנים בהם נעשה בו שימוש. מעבר לכך, מכיוון שהמחשב כל כך מושך, יש סיכון שילדינו יבזבזו את זמנם מול המחשב במקום לשחק במשחקים אחרים. והסכנה הגדולה ביותר היא התמכרות למחשב ולגלישה באינטרנט.

רצוי שהמחשב ימוקם במקום בו ניתן לראות אותו או לפחות לשמוע אותו. אם הוא לא ממוקם בחדר המרכזי אז כדי שימוקם בחדר שהוא יעודי לכך ובכל מקרה שלא יהיה זה בחדר השינה של הילדים.

5.      הגבלת אכילה מול המחשב

מחקרים רבים מוכיחים כי כאשר אנחנו עסוקים בדברים אחרים בזמן האכילה, העיכול פחות אפקטיבי. אנחנו נוטים לאכול מהר יותר בפחות לעיסות מנות גדולות יותר. מעבר לבעיה בריאותית זו יש השפעה נוספת של אכילה מול המחשב והיא השמנת יתר.

השפעה נוספת, חשובה אף יותר, היא כאשר כל בן משפחה אוכל שלא ליד השולחן יש ירידה בכמות הארוחות המשפחתיות. דבר אשר מביא לפירוק התא המשפחתי. ארוחה משפחתית בערב היא הזמן שבו כל בן ובת משפחה יכולים ליצור קשר עם שאר חברי המשפחה, לדבר על היום שהיה ועוד.

6.      דוגמה אישית

רוב מוחלט של הפסיכולוגים ההתפתחותיים מסכימים עם העובדה כי ילדים לומדים מתוך חיקוי והמושאים המרכזיים לחיקוי הם ההורים. המחקרים שנכתבו על כך הם רבים מאוד.

כך שאם אנו ניתן דוגמא אישית לגלישה נכונה, לשימוש מושכל במחשב ובאינטרנט. אם אנחנו נראה לילדים התלהבות מהמשחקים והלומדות שאנו רוצים שילדינו יגעו בהם, הסיכוי שדבר זה יקרה רק יגדל!

תפקידנו כהורים הוא להקנות לילדינו ערכים, להציב בפניהם גבולות וליצור להם סביבה בטוחה לגדול תוך מתן הזדמנויות להתפתחות על ידי כל הכלים והאפשרויות העומדות לרשותנו.

7.      פיקוח והגבלה על גלישה

ישנם כלים שונים לפיקוח על הגלישה, להלן שנים חשובים:

      א.  הקצאת משתמשים על פי רמה. כלומר שלהורים תהיה הרשאת מנהל – מוגנת סיסמא ולילדים תהיה הרשאת אורח מוגבלת.

     ב.   הגבלת אתרי הגלישה. ישנם כיום ספקי אינטרנט המאפשרים חסימה של אתרים מסוימים על פי רמות שונות. הספקים אף מאפשרים שבאמצעות שיחת טלפון יהיה ניתן להחליף את הרמה לכמה זמן שרוצים. כך שהורה יכול להגביל אתרים בשעות הערות של הילדים, ובזמן שהוא ירצה לגלוש לבטל את ההגבלה.

במקביל דפדפני האינטרנט השונים, מאפשרים הגבלת גלישה על ידי "פיקוח הורי" בחלק מהדפדפנים זה מובנה ובחלק דרושה הורדה של רכיב תכני לכך.

Comments