המטאפורה

המטאפורה - מדריך למורה

המטפורה

מוקדש למירי כהן באהבה

עבודה מקוונת בספרות

כתבו וערכו: אלי אבני, יאיר פרבי


חלק א' - מהי מטפורה?

שתי מילים (או יותר) שיחד יוצרות משמעות חדשה. מילים שבדרך כלל לא היינו מקשרים ביניהן החיבור בין שתי המילים יוצר משמעות ציורית (עלינו להפעיל את הדמיון כדי להבין ולראות את הכוונה של חיבור המילים)

ציור במילים

1 + 1 = 3

דוגמא למטפורה:
ראש סיכה
ראש – הקצה העליון של הגוף. יש בו עיניים, פה ובדרך כלל מוח.
סיכה – אביזר קטנטן המשמש לחיבור בדים, קצהו התחתון חד והעליון מעוגל. 

אז מה היה לנו:
ראש סיכה – מישהו שלא חושב? המוח שלו קטנטן כמו קצה של הסיכה? התחתון או העליון? 

ראשית, היו בטוחים שהבנתם מטפורה מהי?


חלק ב' - המטפורה – הגדרה קצת אחרת
 
2. חפשו באינטרנט - במנוע חיפוש כגון גוגל -  הגדרה מעט שונה למטפורה – כתבו אותה בדף (קראו לפחות שתי הגדרותוציינו בדף העבודה, בביבליוגרפיה, את המקורות שקראתם)
3. הסבירו מדוע לדעתכם ישנן הגדרות מעט שונות?
4. ציינו מהי מטפורה באמת? לפי דעתכם(ציור לשוני...) 
                                                                                                                                                                   כיצד ממזגים מידע
העלו את התשובות לפורום היחידה
רגע לומדים:
מה הם כללי השימוש בפורום, כיצד 
מביעים דעה ומנהלים שיח משמעותי
– נטיקט – כללי התנהגות באינטרנט
– שיח איכותי בקבוצות דיון

חלק ג' - חפש ולמד...

5. חפשו באינטרנט - במנוע חיפוש כגון גוגל -  מטפורות העוסקות בחלקי גוף האדם
ראש... (הר...)
יד... (אלוהים...)
רגל... (קלה...)
לב... (אבן...)
... ... ... ...
גוף האדם מספק מטפורות רבות:

6. חפשו כמה שיותר חלקי גוף וכמה שיותר מטפורות לכל חלק.
7. הוסיפו תמונה לכל מטפורה

העלו את התשובות לפורום היחידה

חלק ד' - המטפורה בחיי היומיום

אנחנו מרבים להשתמש במטפורות. המטפורות צובעות את הדיבור היומיומי שלנו, מכניסות בו עומק, צבע ודמיון. בדף זה כתובים מספר ביטויים שגורים בפי כל:

8. מצאו אנשים מפורסמים אשר אמרו ביטויים אלו.
9. 
הסבירו את הביטויים.
10. 
ציינו היכן נאמרו ומדוע. 

"אין מו"מ תחת אש"
"החיים שבו למסלולם"
"הישראלים אנשים חמים"
"אנחנו עם הספר"
"הערבים רוצים לזרוק אותנו לים"
"יש אלוהים"
"העולם כולו נגדנו"

העלו את התשובות לפורום היחידה

חלק ה' - יצירה – א'
1. כתבו נאום של ראש ממשלה הפונה לעם ורוצה שינוי (זה מה שהם רוצים, לא?) השתמשו במטפורות שציינו קודם

העלו את התשובות לפורום היחידה

מרד הדמעות – מאת אביב גפן
(על פי רעיון של אלונה תורן)

1. קראו את השיר הבא
2. מצאו 5 מטפורות
3. הסבירו אותן

"ועכשיו-אחרי כבר שהכל נגמר,
ועל דלת המדינה דופק לו האסון הבא
שורשי אלימות מושקים מתוך משפך הדמים.
מתי כבר נודה? אנחנו אשמים
האשמה עלינו, האשמה עלינו.
ערכים של אלימות זולה במרקעים,
כשחזירי הרייטינג משמינים,
זה לא עושה אותנו חכמים,
רצחו שלום בכיכר.
ראיתי מול עיני איך הוא נגמר,
והתברר שאיש דתי בלי אלוהים- 
ראה יותר מדי שלטים, ועוד חייך במעצר.
מתי אתם תבינו כבר?
האשמה עלינו, האשמה עלינו.
אפילו הנשיא דיבר שטויות – וביקש סליחה.
זה לא רק שהמלך הוא עירום,
הוא גם נראה זוועה. הסתכלו במראה.

העלו את התשובות לפורום היחידה

חלק ו' - יצירה – ב'
 
1. עליכם להמציא 3 מטפורות מיוחדות.
2. נתחו והסבירו – למה מה שכתבתם זו מטפורה

העלו את התשובות לפורום היחידה

חלק ז' - יצירה – ג'

1. קראו את מקבץ המטפורות הבא, הבינו אותן היטב. 
2. כתבו שיר אהבה (לבחורה, לבחור, לקבוצת כדורגל או למורה....)
3. ניתן להוסיף מטפורות

כוכבי עיניה, 
פגיון מבטו, 
שער השמיים, 
זורעים הכוכבים אורם, 
שברת לי את הלב, 
שרוף עלייך, 
העיפה בו מבט, 
יד הגורל, 
כוכביה הדליקו אש בליבי, 
ראש ההר, 
יש אלוהים, 

העלו את התשובות לפורום היחידה
Comments