סכסוכי מים

על סף המאה ה-21, עם גידול האוכלוסייה העולמית וצרכיה הרבים, הולכת וגוברת התחרות על משאבי המים לשתייה והשקיה. מצב זה ניכר במיוחד במזרח התיכון, בו כמות המים מצומצמת והם משחקים תפקיד חשוב בתהליכים פוליטיים בימינו ובעבר. עד כדי כך, שלמים כיום יש מקום של כבוד כנושא בשיחות השלום.

לקריאה נוספת מאגר השלום - אתר סנונית.

 

כל העולם תלוי במים (עיצוב: הדס בר יוסף(

 

 א. מבוא – איסוף נתונים בסיסי

 על מנת להבין את בעיית המים באזורינו, עלינו להתבונן במפה ולהבין שאנו מדינה מזרח תיכונית הנמצאת בתהליך מדבור, זאת למרות הירוק שסביבנו שהוא מעשה ידי אדם.

 

ביחידה מקוונת זו עליכם לאסוף את המידע בנוגע לבעיית המים במזרח התיכון כיום. עליכם לעמוד על:  

·        הצדדים בסכסוך.

·        הקשיים העולים מתוך המחסור.

·        הצרכים של כל צד בסכסוך.

על מנת להבין את הבעיה ושורשיה ולמצא לה פתרונות נעבור ב- 5 תחנות בדרך 

כתוצר סיום היחידה, יהיה עליכם ליצור מסמך/מיצג  הנותן פתרון לאפשרויות ניצול המים בין המדינות הנוגעות בדבר. המסמך יהיה חלק מהסכם השלום אשר ייחתם בע"ה בין ישראל ושכנותיה.

זכרו כי עליכם להביא פתרונות יצירתיים אשר מניחים שיתוף פעולה מלא בין הצדדים מתוך התחשבות בכל הצדדים וצרכיהם.

התבוננו במפת ישראל, ומלאו את הטבלה הבאה:

1. לאילו מדינות יש מקורות מים משותפים עם ישראל ומהם?

                    שם המדינה

מקור המים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. מהם שלושת המקורות העיקריים המזינים את הירדן?

 

  ב.    סוריה – ירדן

הירמוך המשותף לישראל, לירדן ולסוריה

קראו את המידע באתר עמלנט, וענו על השאלות הבאות:

1.  מה חשיבותו של אגן הירמוך למשק המים של כל אחת מהמדינות?

2.  כיצד ניתן לנצל את מי הירמוך בצורה טובה יותר?

3. כיצד מנצלת כל מדינה את מי הירמוך היום?

  למידע נוסף על בעיית המים בין ישראל לסוריה ב 80 השנים האחרונות,.

 

קראו את המידע באתר סנונית  וענו על השאלות הבאות:

4. מה היה האירוע המרכזי שהוביל להסלמה בשנת 1964 ומה היה בסופה?

5. במאמר מופיעות שבע בעיות שהחמירו את מצב המים בשנים האחרונות. הציגו את שלוש הבעיות המשמעותיות ביותר לדעתכם. נמקו את בחירתכם.

6. מהם הפתרונות שהועלו בכדי לפתור בעיות אלה? מדוע הם אינם טובים כיום?

 

  ג.  לבנון

נחל שניר (החצבאני) ומעיין הוזאני

 קראו את המידע באתר סנונית וענו על השאלות הבאות:

1. כיצד האירוע של 2002 משפיע על משק המים של ישראל?

2. מה החשש האמיתי של ישראל מבחינה ביטחונית?

 למידע נוסף על משק המים של לבנון.

 

  ד. החוק הבינלאומי (האו"ם)

קראו את המידעבאתר סנונית וענו על השאלות הבאות:

1. כיצד מציע החוק הבינלאומי לפתור את בעיית המים?

2. מה הסתירות הקיימות בחוק זה?

 

   ה. תוצר סופי

כעת, ערכו סיעור מוחין בקבוצה להעלאת פתרונות אפשריים לישוב סכסוך המים בין המדינות במסגרת הסכם שלום כולל.

את הפתרונות עליכם להציג במסגרת פסגת "ועידת השלום של המזרח התיכון", כנציגי ישראל.

על הפתרונות המוצגים להיות פתרונות מציאותיים

אשר יהיו הוגנים ומקובלים על כל הצדדים.

הצגתכם  תכלול מפות של האזור,המציגות את המצב הקיים. היעזרו במידע  שאספתם ביחידת החקרשת על מנת להביא פתרונות אפשריים. עליכם להתייחס לכל פרטי המידע אותם למדתם במהלך היחידה ולהביא אותם לידי ביטוי בתוצר הסופי.

יצגו אותנו בכבוד, במקצועיות ומתוך שליחות לדורות הבאים!!


תת-דפים (1): מדריך למורה