מתכוננים למבחן

המלצות למידה למבחנים ולבגרויות

לוח זמנים – לקראת מבחן ולבגרות, כדאי להכין לוח זמנים שתעמדו בו, הקפידו להכין לוח שבועי ובו המערכת בבית הספר, הפעילויות לאחריו (צופים, חוגים, חברים וכו'). הקציבו זמן לקריאת החומר, ארגון, העתקה או סיכום המחברת. תכננו זמן ללמידה לבד, ללמידה בקבוצה או לפגישה עם המורה להבהרת נקודות מתוך החומר. חשוב לדעת מה מצפים מכם במבחן ובבגרות. עברו על דף ההכנה למבחן כדי לראות אם יש שם מידע לגבי המבחן, בדקו איזה סוג שאלות ישאלו, אילו נושאים, כמה שאלות יהיו, מה אורך המבחן או הבגרות וכדומה.

עברו פעם ראשונה על כל החומר שלמדתם ובדקו:
א. האם יש לכם את כל החומר הנדרש? החסרתם שיעור או חלק ממנו? לא הספקתם לכתוב? הכתב לא ברור? השלימו את החסר בעזרת חברים ובעזרת מקורות נוספים.
ב. האם כל החומר מובן לכם? האם יש שאלות בלתי פתורות? מושגים ומונחים לא ברורים? בררו עם המורה והבהירו לעצמכם את שצריך להבהיר.
ג. האם כל החומר למבחן ולבגרות? יתכן שישנם חלקים שלא יכללו. 
כדאי לסמן במרקר וקווים: מושגים, משפטי מפתח, כותרות ותת כותרות. עצם הסימון יבהיר לכם את המבנה ההיררכי של החומר. 

איך לומדים את כל המושגים ופריטי המידע שצריך לשנן בלבד?
ישנן מספר טכניקות שיכולות לעזור בשיפור הזיכרון ומניעת העמסה:
1. יצירת אסוציאציות ומשחקי מלים שיהיו מצחיקים.
2. תכניסו את המושגים והפרטים שצריך לזכור לתוך מסגרת של סיפור או שיר.
3. אקרוסטיכון – תיצרו מלים שמורכבות מהאות הראשונה של מושגים. 
4. חפשו דימויים למונחים שעליכם לזכור.

בערב שלפני הבחינה
הכנה פיזית 
– הכינו בגדים בהתאם לטמפרטורה הצפויה בחדר הבחינה (האם יש מזגן או חימום?). הכינו קלמר בחינה או קלמר בגרות ובו: שעון, עטים, עפרונות, חודים, מחדד, מחק, מרקר, דפי טיוטה, (במבחן במתמטיקה – מחשבון, דפי נוסחאות. במבחן באנגלית – מילונית). כמו כן, תכינו צ'ופרים – שתייה ממותקת, מסטיק או שוקולד (שוקולד מספק אנרגיה מיידית למוח!). 

הכנה פסיכולוגית
 – היזכרו בהצלחות קודמות, היזכרו כמה למדתם לבחינה ולבגרות. אל תחשבו על תלמידים אחרים.
דמיינו את עצמכם בבחינה – דמיינו, איך אתם עוברים על השאלות, איך אתם יודעים את כל התשובות, איך אתם עונים, מסמנים ומגישים את המבחן או את מחברת בחינת הבגרות
תדאגו לישון טוב בלילה – אל תנסו "לדחוף עוד קצת חומר" לפני השינה - זה רק ילחיץ, יעורר אתכם וימנע מכם רגיעה לה אתם זקוקים. עשו מקלחת מרגיעה, הקשיבו למוסיקה, צפו בקצת טלוויזיה. 

בבחינה עצמה
הגיעו מספיק מוקדם אך אל תגיעו יותר מדי מוקדם. אם יש לכם בעיה להתעורר - שימו שני שעונים מעוררים! הקציבו מספיק זמן בבוקר. התעלמו מתלמידים אחרים שמתלוננים על הקושי, על שלא למדו מספיק, מאלה שיודעים הכל. אם קשה להתעלם - הביאו אתכם מכשיר עם אזניות כדי לשמוע מוסיקה.

איך פותרים מבחן או בגרות?
1. "שפכו מידע" בתחילת המבחן – בצורה נקודתית בדף האחורי של הבחינה. כדאי לעשות זאת גם אם יודעים הכל וגם אם אתם מפחדים לשכוח כל מיני דברים: נתונים, רשימות, תאריכים. 
2. קראו את הוראות הבחינה היטב (בבגרות הן מופיעות בעמוד הראשון בכתב מודגש) – האם אתם אמורים לענות על כל השאלות או על חלקן?
3. סרקו את הבחינה – שימו לב למספר השאלות, האם יש חלוקה פנימית ואם כן איזה חלק נראה לכם יותר קל ואיזה יותר קשה. 
4. תכנית פעולה – תכננו כמה זמן תקציבו עבור כל חלק או עבור כל שאלה. אם יש שאלות עם ניקוד גבוה יותר - תכננו יותר זמן עבורן. התחילו עם השאלות הקלות ביותר. עברו על כל הבחינה וחפשו את השאלות עליהן תוכלו לענות ב"עיניים עצומות". לאחר שעברתם על אלה, בדקו כמה זמן נשאר לכם וחלקו את הזמן הנותר למספר השאלות שנותרו. השאירו לסוף כ- 10 דקות לצורך בדיקה, תיקון טעויות, העתקה לדף תשובות וכדומה. בדקו את שעונכם כל הזמן. 
5. קראו את השאלות היטב – אם יש שאלה או תשובות לדוגמא, קראו אותן היטב כי אולי יתנו דוגמא למה שהמורה מצפה. את השאלות המורכבות כדאי לחלק לקטעים ולקרוא שוב. אם יש מילה שאינכם מבינים - בקשו את עזרת המורה. סמנו במרקר או בעיגול מלות מפתח כגון "פרט ל", "בלבד", "הטוב ביותר", "תמיד", "לא" וכו'. 
6. ניחוש טוב – הקיפו שאלות קשות בעיגול וחזרו אליהן רק לאחר שסיימתם את כל השאלות האחרות. נחשו רק אם אין ברירה. 
7. אל תחפזו – קראו שוב את ההנחיות של המבחן כדי לוודא שמילאתם הכל. קראו שוב את השאלות כדי לוודא שהבנתם אותן וודאו שעניתם על כל השאלות נכון. 

אחרי הבחינה: 
תהליך הלמידה לא מסתיים בסוף המבחן. למידה יעילה יותר מחייבת בדיקה חוזרת של יעילות ההכנה והביצוע במהלך הבחינה, כלומר, כדאי להכין קלסר או תיקייה לכל המבחנים שבו יהיו: דפי ההכנה, סיכומים, דפי השאלות, דפי התשובות והמשובים. דאגו להכניס כל מבחן לחוצץ נפרד ולסדרם על פי מקצועות. הכינו לעצמכם משוב ובו שאלות שונות, כגון:
1. איך התכוננתם לבחינה? 
2. האם הקדשתם מספיק זמן להכנה? 
3. האם הזמן שהקדשתם היה יעיל? 
4. האם קיבלתם את הציון שציפיתם לו? למה? 
5. עברו על המחברת / סיכומים והשוו תשובותיכם לכתוב. 
6. מה גרם לכם לבחור בתשובות אלה?
7. מה למדתם על אופן הלמידה שלכם?
8. איזה מידע נוסף למדתם ומה עשיתם כדי לזכור אותו?
Comments