מתמטיקה וסלט ירקות

זה התחיל בתיאטרון. בשותפה אחרת שלי בבית הספר וחברה טובה, אלונה. לפני כמה שנים, לאחר שיחה בינינו הצעתי לה שנקים ונבנה את לימודי התיאטרון בחטיבה. שוב, הרעיון, בואי נצא את ואני מהשגרה ונצא כולנו מרוויחים. כיום לימודי התיאטרון בבית הספר הם לתפארת ותגובות התלמידים הם העידוד הגדול לעשייתנו. זה המשיך בשיחה ביני ובין פרימה, מורה למתמטיקה. נו למה? באמת למה לא? ולמה כן? ובקיצור, השאלה הייתה: 'כיצד ניתן לקשר בין תיאטרון למתמטיקה?'

התחלתי לעבוד אסוציאטיבית, [בקשו ממני להסביר מושגים דרך המדיה המופלאה הזו שמקפיצה בני אדם, אומרת להם להיות גזר, או תרנגולות.] חיפשתי כיצד להפוך מושגים מופשטים למשהו חי ותוסס, ניצב הוא כמובן תפקיד חשוב במשטרה כמו שזווית נשמעת ענוגה ומאוהבת. מרובע כמובן משתדל יותר מכולם....סתם חנון....

תיאטרון זה הכול. תלמידי כיתה ז' אלתרו בכיתה ט' מפגש בין 'ניצב' לבין 'זווית ישרה' בה היה מאוהב. תרגלנו בשיעורי תיאטרון וביססנו את האמירה. תלמידים מוכשרים להפליא ריתקו והצחיקו תלמידים בוגרים מהם. הייתם צריכים לראות אותם נרגשים מחוץ לכיתה, מתכוננים להופעתם. פשוט ללכת עם זה (אפשר גם לרוץ איתו...). היינו נכנסים לכיתות הלומדות את החומר הנדון, ומבצעים תרגילי אימפרוביזציה, על חלקם עבדנו קודם (הכנו משפטי מפתח שחשובים להבנת החומר, ובדיחות מוצלחות)

הרעיון: לקחת מושגים לא ברורים, שרוצים להסביר שוב (ניצב, זווית ישרה, גדול מ...) ולהפוך אותם לדמויות. דרך תרגיל האילתור, דנו ועסקנו בדמויות, בתכונות שלהן. תוסיפו תלבושות (בגדי שוטר גדולים לשחקן זאטוט, הומור, הגזמה.....) נו, לא נהנה? 


המרובעים – משפחה בישראל
הגדרה ל'מרובע' על פי מילון עולמי לעברית מדוברת על בסיס הערך 'יורם': לגלוג לבן טובים, ילד טוב ונער מהוגן וממושמע. 'המרובע הזה אין לו זמן לחיות והוא לא יודע מה זה לבלות. כל היום או שהוא עושה שיעורים, או שהוא לומד פסנתר, או שהוא מדריך בצופים, או שהוא שומע קונצרט ברדיו. המרובעים, משפחה בישראל. משפחה טובה, תמיד הולכת בתלם, כמו שצריך. לעולם לא ילך מישהו שמאלה אם יאמרו ימינה.

"אבל יש שם בחורה יפה" – יאמר לו היצר הרע. שום פיתוי לא יפתנו. מרובע לא ישתה במסיבה משקה עם גזים... "זה עושה רעש..." – יאמר, בוש מעט על שהוא מעז לומר מה שאמר.מרובע למשל, זה מורה למתמטיקה, אלא אם הוא אוהב תיאטרון. אז הוא קצת עיגול. עיגול משולש כזה, בקצה יש לו זקן וקליפה. מרובע זה אחד שיש לו ארבעה ילדים, כי כך כולם עושים. תרגילי אימפרוביזציה: (בכל תרגיל יינתנו לשחקנים מספר משפטי מפתח)

1. נאום המרובע – מה עושה אותי מרובע: ארבע צלעות וארבע זוויות, למה מרובע אף פעם לא מתלבט (עושה מה שצריך).

2. מה מרובע אוכל על האש – ארבע צלעות (ארבעה תלמידים מתנהגים 'על גחלים' – שורף לי התחת...)

3. איך מרובע מחזר אחרי בחורה – יין, פרחים, אופרה (תלמידים ברקע שרים אופרה – המורה יכול לתת הנחיות 'יותר גבוה'... סופרן !!!)

4. איך מרובע מחזר אחרי בחורה – (ארס/חנון) (בנוסף ניתן לתרגל פגישה עיוורת של מרובע – מגיעה הכי יפה... הכי מכוערת...)

5. מורה למתמטיקה מסביר מה זה מרובע – (משפטי מפתח: ארבע צלעות, ארבע זוויות, הוא יכול להסתבך קצת.)

6. תרגיל צניחה – התלמידים צונחים ועושים באוויר תרגילי טרפז, מקבילית (מישהו תריך פיפי והרוכסן לא נפתח לו... המצנח לא נפתח... פלאפון מאמא שלו... פדיחה)
תת-דפים (1): פעילות קורס קיץ
Comments