נחלאות בעקבות האגדות

סוג אחר של ימים מרוכזים היה קשור למקצוע האהוב עלי, זה שנשמתו ארוכה מקיומו של היקום. ספרות. נושא ה'סיפור העממי' התחבב עלי במשך השנים ואף סיפרתי (במהלך השיעורים) כמה סיפורים בגוף ראשון בכיתות בהן לימדתי. הילדים מאוד הזדהו עם הסיפור ומכאן המסע העממי המשותף הפך מוצלח ומעניין. 

גרתי בנחלאות עשר שנים. בתים מכושפים. תימנים שלא עלו בגורל. יוסי בנאי. תמצית המהות הישראלית במיטב הריחות והטעמים. בניתי מסלולי הליכה לקבוצות של פחות מעשרה תלמידים (כיתה מתפצלת, הורים מלווים לכל קבוצה, מחנך גם). ללא מפות, צריכים לפנות לאנשים ולשאול. היכן ה...? או הבית של...?

להתבלבל בין הבתים, בתוך הסמטאות. הרעיון שבשטח קטן מאוד, מוגדר מאוד יש הכול. עליהם ללכת עפ"י הדף, כמו כתב חידה הבנוי מהפעלות. לכתוב וללקט. ומותר לקנות. בעשר, איציק, החתן של רחמו מחכה עם הרבה צ'יפסים וחומוס, אוכלים ארוחת בוקר יחד. כל אחד קונה לו משהו. איציק מספר על רחמו האיש. בוקר ארוך של סיפורים ומעשיות טבול בחומוס ירושלמי ומיטב צבעי המאכל המצויים בממתקי השוק. 

חצי שעה גם מטיילים לבד בשוק. המורים שותים קפה וחושבים למה לא להרבות במעשיות? זו השנה השלישית בה יוצאות כיתות לסיור זה. את שלי כבר סיפרתי. ניתן לעשות זאת בכל עיר ובכל ניחוח.

סיור בנחלאות – מדריך למורה 
1. חלוקת הקבוצות צריכה להיות קפדנית – באחריות המחנך.
2. המלווה הוא המדריך במקום – מצורף צילום מתוך ספר למטיילים. הורים מצטרפים, לא דרוש שום ידע מוקדם. 
3. מטרת הסיור – לספוג צבע, להבין מעט היסטוריה והקשר שלה להיום, דרך היצירה (בנאי, אלמגור, יצחק נבון), דרך האגדה (שרעבי, הבית המקולל) דרך המורשת. הסיור מהווה סיכום לנלמד בכיתה במסגרת שיעורי ספרות. 
4. לפני הסיור כדאי לקרוא מעט על השכונה. בסוף ביקור בכל אתר ישלים המורה את ידיעות התלמידים. 
5. הסיור יתנהל בעצלתיים, מותר לתלמידים להתעכב, להציץ בחצרות, לקרוא שלטים. 
6. אין מטרה להספיק הכל, קשה להעריך את הזמנים, יחד עם זאת חשוב להקפיד על הזמנים. (כינוס בכיכר יצחק לוי בשעה ___). 
7. התלמידים יוכלו לקנות אוכל או ממתקים – זאת שכונת השוק וקניות מתבקשות. יש להקפיד שלא יאבדו תלמידים. 
8. יש להיזהר בחציית כבישים !!! כעקרון יש מעט חציית כבישים פרט לשתי קבוצות. 
9. מספר הטלפון הנייד שלי לכל בעיה הוא: __________. 
10. ספרו לתלמידים ואלתרו – זהו ביקור הנאה ולמידה. אם יש הנאה, סביר שהלמידה לא תאחר לבוא. 

לפניכם הצעה לארבעה סיורים לכיתה אחת בנחלאות. המטרה היא שכל כיתה תעשה מסלול שונה מעט, הקבוצות יחלפו זו על פני זו ואולי יחליפו חוויות.