מוזיאון חי

הרעיון של מוזיאון חי הוא למעשה רעיון של הוראה ולמידה בדרך שונה, חווייתית ומקורית. הרעיון בנוי על העיקרון שכל נושא יילמד מכל כיוון אפשרי ובאמצעות כל מקצועות הלימוד בכיתה. כאשר פועלים בשיתוף פעולה אינטרדסיפלינארי, מדוע לא ללמד וללמוד בדרך חווייתית המערבת את כל החושים? מדוע להסתפק רק בטקסט? רק בסרט? רק בתפאורה? מדוע שלא נצא מהכיתה? מדוע שלא ניתן לתלמידים ללמד את עצמם?

בלמידת עמיתים,בני הנוער מלמדים את בני גילם. רעיון זה כבר נכנס למערכת החינוך הפורמלית, ישנן כיום פעילויות חינוכיות - ייעוציות כגון עמיתי סמים. תלמידים נבחרים נשלחים ליום עיון ללמוד ולקבל תכנים בנושא ואחר כך הם מעבירים פעילויות מתוכננות לשאר חבריהם. אולם, היכן חדוות היצירה?

במוזיאון חי אנחנו אמנם נותנים את המסגרת הכללית וביקשנו לראות את התכנים אם הם ראויים - תכנית, מקצועית, פדגוגית וכמובן ערכית וחינוכית. אך מכאן והלאה... התלמידים הם המושכים בחוטים. תנו להם את ההזדמנות להוכיח עצמם והם לא יאכזבו. הם מכינים את יום הפעילות, כל אחד ואחת בתחומו, בצורה הטובה ביותר. הם משקיעים את נשמתם בכך. בשבילם זו תחרות בריאה, בשבילנו העברת מידע ותוכן באמצעותם.

הם מבינים את בני גילם יותר מאשר אותנו ויותר מאיתנו. בחוויה בלתי אמצעית כולם מבינים, התלמיד והמורה, החומר הלימודי נכנס בצורה טבעית יותר. אם ישבו בבית קפה בסגנון המאה ה-19, עליו טרחו ועבדו, כל התלמידים כולם, בין לגימה ללגימה, בין זריקת הקוביות להזזת כלי השש בש, כולם יעברו אותה חוויה בלתי אמצעית שתקרב אותם לחומר הנלמד ואף למורה שהנחה אותם במסע המחקרי - החווייתי.